12+ jaar

Hoe ouder kinderen worden hoe meer ze zichzelf zien als volwassenen. Binnen deze leeftijdscategorie moet de instructeur soms moeilijke keuzes maken. In hoeverre blijf je bij een ‘kinderles’ en hoe ver ga je naar een ‘volwassenles’ toe. Dit hangt af van de kinderen uit de groep.

Algemene kenmerken

  • Door groeispurt motoriek soms even kwijt
  • Verschil tussen jongens en meisjes
  • Kliek-vorming
  • Denkvermogen van een volwassene
  • Wil voor vol aangezien worden

Biologische ontwikkeling

  • De ontwikkeling in deze fase is vooral van seksuele aard, menstruatie, baard in de keel er ontstaat hierdoor grote verschil tussen jongens en meisjes. Meisjes ontwikkelen zich vaak wat sneller dan jongens.
  • In deze leeftijd is er vaak een groeispurt waardoor de verschillen in grote en sterkte binnen deze groep erg kunnen verschillen.
  • De groeispurt heeft soms ook tot gevolg dat het kind zijn beheersing in de motoriek even kwijt is, hij/zij is lang en slungelig en schaamt zich voor zijn lichaam.

Cognitieve ontwikkeling

  • Dit is de laatste fase in de intellectuele ontwikkeling voor de volwassenheid, het kind kan denken in symbolische eigenschappen, hypothesen, wetenschappelijke redeneringen, algemene wetten en logische consequenties, met deze groep kun je dus echt technisch te werk gaan.

Sociale ontwikkeling

  • De leeftijdsgenoten zijn erg belangrijk voor onder andere hulp, erbij horen, populair zijn en er is een grote behoefte aan intieme vriendschappen.
  • kliekvorming met leeftijdsgenoten komt vaak voor.
  • Interesse voor sociale omgang met en waardering van het andere geslacht.

Reageer