9-11 jaar

Vooral tussen de 7/8 jarigen en de 9/10/11 jarigen zie je een grote sprong in de ontwikkeling. Deze sprong is ook te zien in hoe instructeurs de les aan 9/10/11 jarigen vormgeven.

Algemene kenmerken

  • Verfijnde motoriek
  • Probleem oplossend leren
  • Goed samenwerken
  • Technische aanwijzing geven

Biologische ontwikkeling

  • Jongens zijn vaak wat zwaarder en meisjes wat langer.
  • Betere spierbeheersing en fijne motoriek, ontwikkeling van evenwicht, ritmegevoel en reactievermogen.
  • Ontwikkelt het aëroob vermogen, kan steeds langer achter elkaar schaatsen zonder heel moe te worden.

Cognitieve ontwikkeling

  • Op het gebied van kennis neemt het kind feiten niet zonder meer als waar aan. Je technische verhaal moet steeds duidelijker zijn.
  • Het kind leert graag op een betekenisvolle manier. Opdrachten/oefeningen moeten steeds meer met een duidelijk doel gegeven worden.
  • Er is nog steeds sprake van snelle variaties in aandacht en interesse en kinderen zijn nog steeds erg leergierig.

Sociale ontwikkeling

  • De sociale omgeving wordt vergroot, kinderen leren graag op een sociale manier. Bijvoorbeeld: opdrachten in 2-tallen of groepjes.
  • Als instructeur ben je steeds vaker een identificatiefiguur. Er is sprake van modelling.
  • Taal als communicatiemiddel speelt een steeds grotere rol

Reageer